A mai evangéliumot sokan úgy magyarázzák, hogy Jézus súlyos bűnnek mondja azt, ha valaki más becsületében kárt tesz. Olyan bűnnek, amiért kárhozat jár. De hogy jön ide a karaktergyilkosság bűne?

bűn

Forrás: Tom Blackout képe az Unsplash-ról.

A karaktergyilkosság a becsületsértés legmélyebb fajtája

Mindenki ismeri a tízparancsolat beszédre való útbaigazítását. Ne hazudj! Ez egyszerű. De hosszabb formájában ez a parancsolat így hangzik: Ne hazudj, más becsületében kárt ne tégy! Aki mást rágalmaz, az ugyanúgy bűnös, mint aki megöl valakit. Nem ez a karaktergyilkosság bűne?

De a karaktergyilkosság csak a média bűne?

Nem. Ha egy ismerősödről egy másik ismerősödnek hazudsz, akkor hazudtál. Ha ezt egy terv részeként teszed, akkor te is karaktergyilkos vagy. Reméljük, olvasóim ilyet sosem tettek. De ne is tegyenek, mert az ára a kárhozat.

Sokan mondják, hogy pokol van, de üres. Mivel én nem jártam ott, nem tudom, hogy tényleg üres-e. De Jézus börtönhöz hasonlítja a kárhozatot a mai igéiben. Börtönbe csak nem vágyik egy haragos ember sem? Legjobb kibékülni, mielőtt már nem lehet…

Íme, a mai evangélium!

Jézus a hegyi beszédben így szólt tanítványaihoz:

Mondom nektek: Ha igaz voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem juthattok be a mennyek országába.

Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: „Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre.” Én viszont azt mondom nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki azt mondja testvérének: „Te esztelen!”, méltó a főtanács ítéletére. Aki pedig azt mondja: „Te istentelen!”, méltó a kárhozat tüzére.

Ha tehát ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza, hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny, amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.

Mt 5,20-26