Nem. A hitviták ugyanazok, mint a közösségi média megjelenése előtt. Az érvrendszerek sem változtak jelentősen. A közösségi média nagy célja, hogy adjunk minden vitának teret, is sérül néha, de a beszélők, vitatkozók egetverően új megállapításokra a közösségi médiában sem jutottak. Akkor kész. Itt a blogposzt vége. A kérdésre megvan a válasz, de… De ha a közösségi kérdezz-felelek oldalak létrejötte és használat nem is javított a hitviták színvonalán, azért fejlesztette a hívők kommunikációs készségeit. Hogyan?

közösségi média

Forrás: Maria Saveleva képe a Pixabay -en.

Új platform, új stratégiák

Ha a hívő emberek nem is mondanak gyökeresen újat a közösségi médiában, hiszen pl. a keresztényeknek 2000 éves igazságaik vannak, azért ők sem információ szolgáltató gépek. Érzékenyen reagálnak az új közbeszéd stílusára és tartalmára. Sokaknak végiggondolt stratégiája is van ehhez. Ezeket a stratégiákat mutatom most be.

Mindig szépet mutatni

Ez egy posztolási stratégia. Sokan vannak, akik művészi alkotásokat posztolnak a közösségi médiában, vagy minőségi fotókat szép tájakról és templomokról, esetenként arról a harmóniáról, ami létrejöhet a szakrális tér és természet között. Vagy idős emberek portréit közlik, hogy megmutassák az ember belső szépségét. Ezek a felhasználók néha-néha ebbe a képsorozatba beillesztenek egy-egy szöveget is tartalmazó vallási témájú posztot, például betegekért szóló imát a betegek világnapján.

Az emberek aktuális érzéseire figyelni

Régóta tudjuk, hogy vannak olyan életesemények, amelyekben bátorításra szorulunk. Vannak olyan kérdések, amelyek kritikus élethelyzetekben, mint például műtét előtt, mindenkit foglalkoztatnak. Van, amikor reményre van szükségünk. És ilyenkor nagyon jól jön egy igazán együttérző és beleérző bíztatás. Ez a műfaj, az ember magányát vagy elesettségét oldani vágyó kommunikáció nehéz műfaj. De erre is vannak kiváló példák. Pl. amikor valaki egy videó végén, ami a hitoktatásról szól, elmondja, hogy az összes iskolában tanult tudományos igazság mellé kell egy tudat, hogy az egész részekben megismert életnek és világnak van értelme, méghozzá végső értelme van.

A "jó fejek a keresztények stílust" fölvenni

Ezzel a stratégiával több fiatal pap is él. Van, aki videót tesz fel az egyik mobilos eszközre arról, hogy ő is szokott mosogatni. Van, aki müzliről kezd el beszélni azért, hogy valamilyen hitigazságot mutathasson meg. Én ezekért a videókért nem rajongok. Úgy érzem, amikor a papok azon fáradoznak, hogy megmutassák, hogy ők is igazi emberek, az olyan, mintha egy ikonról lassan levakarnák az arany hátteret. De ezzel a véleményemmel kisebbségben vagyok.

Csak akkor szólni, ha tanítani tudunk

Van olyan katolikus is, akinek legfőbb kommunikációs stratégiája, hogy nem vesz részt a beszélgetésekben, azaz…!! Ha valami ismeret hiánya a vita oka, akkor azt megteszi, hogy tényeket közöl. Ez bölcs és megfontolt hozzáállás. De nem az egyedüli üdvözítő.

Melyik a legjobb stratégia?

Amit hitelesen tudunk képviselni.

Akkor mégsem maradtak változatlanok a viták?

A viták tartalma változatlan, de a vita szereplői változtak. Legalább is új és régi kommunikációs kihívásokra, új és régi reakciókat adtak és adnak. Te hited változott mióta közösségi média van?