A mai szentleckéből megtudhatjuk, hogy a keresztény szó nem a kereszt szóból ered. A keresztény szó a görög eredetű krisztusi szó átformálódott, magyarosodott változata. De akkor mit jelent az, hogy Krisztus? És Jézusnak miért van két neve, miért Jézus Krisztus?

szentség

Forrás: Jercy Rhea Senecio képe a Pixabay -ről.

A héber nevek jelentést hordoznak

A héber nevek jelentenek valamit. Jézus neve azt a jelentést hordozza, hogy Isten megszabadít. Jézus korában nem az Isten Fia volt az egyetlen Jézus nevű. De hogyan lett Krisztus is?

A Jézus Krisztus nevek kimondása

Ha azt mondjuk, Jézus Krisztus, akkor hitvallomást teszünk.  A Krisztus görög szó, a héber Messiás megfelelője. Azt jelenti, hogy Istentől fölkent személy: király, főpap, próféta. Vagyis aki csak annyit mond, hogy Jézus Krisztus, vagy azt, hogy Jézus a Krisztus, az megvallja, hogy Jézus a Megváltó, az a Messiás, akit a zsidók vártak. Aki ezt állítja, mégsem lesz igazából keresztény. Ahhoz, hogy valaki keresztény legyen, meg kell keresztelkednie a Szentháromság egy Isten nevében. Mi történik akkor vele? Megszabadul a bűntől és részesedik Jézus királyi, papi és prófétai hivatalában. Ezt a papságot nevezik általános papságnak is. Természetesen nem olyan papság ez, hogy bemutathatja  az áldozatot, ezt csak pappá szentelt emberek tehetik meg. Korona sem kerül a fejére és prófétálni sem fog a világ végéről. De a megkeresztelt ember, ha együttműködik a kegyelemmel, akkor olyan emberi méltóságra jut, amit csak a király szóval lehet képben érzékeltetni, és olyan módon tud a hitbéli dolgokról beszélni, amit csak a prófétai szóval lehet megközelíteni. Röviden ennyit lehet tudni a keresztényekről. De kik azok a keresztyének?

A történelmi egyházak elfogadják egymás keresztségét

A két nagy magyar történelmi egyház, az evangélikus és a református tagjait keresztyéneknek nevezi. Ők is úgy tanítják, hogy keresztyén az lesz, akit megkeresztelnek. Az ő keresztségüket elfogadja a katolikus egyház is.

Miért nem keresztények az unitáriusok?

Van még egy érdekes kérdés. Bár az unitáriusok is „keresztelnek”, mivel ők nem hisznek a Szentháromságban, így az ő keresztségüket nem fogadja el a katolikus egyház keresztségnek. De van még itt valami…

Ha meg sincs valaki keresztelve…

A keresztség a hét szentség első szentsége. Vannak a világban olyanok, akik mindent hisznek Istenről, amit az egyház tanít, és szeretetben élnek, de nincsenek megkeresztelve, mert az veszélyes lenne a számukra. Őket hívjuk anonim keresztényeknek. Te ismersz ilyen embereket? El ne áruld őket!

Íme, a mai szentlecke az Apostolok Cselekedeteiből!

Jézus tanítványait először Antióchiában nevezték keresztényeknek.

Azok a hívek, akik az István diakónus miatt kitört üldözés elől szétszéledtek, eljutottak egész Föníciáig, Ciprusig és Antióchiáig, az evangéliumot azonban csak a zsidóknak hirdették.

Akadt azonban köztük néhány ciprusi és cirenei férfi is, akik Antióchiába érve a görögökkel is szóba álltak, és hirdették nekik az Úr Jézusról szóló evangéliumot. Velük volt az Úr segítsége, úgyhogy sokan megtértek, és az Úr hívei lettek.

Ennek a híre eljutott a jeruzsálemi egyházba is. Ezért elküldték Barnabást Antióchiába. Amikor megérkezett, örvendezve látta az Úr kegyelmét, mindenkit buzdított, hogy őszinte szívvel ragaszkodjék az Úrhoz, mivel derék ember volt, telve Szentlélekkel és hittel. Így aztán nagyon sokan csatlakoztak az Úrhoz.

Barnabás erre elutazott Tarzusba, hogy fölkeresse Sault. Amikor megtalálta, magával vitte őt Antióchiába. Egy álló esztendőn keresztül részt vettek az összejöveteleken, és nagyon sok embert tanítottak. A tanítványokat először Antióchiában nevezték el krisztusiaknak, azaz keresztényeknek.

ApCsel 11,19-26