A mai napon elsősorban nem az evangéliummal fogok foglalkozni, hanem a szentleckével. A szentlecke ugyanis János első levelének az a részlete, amelyben megírja, hogy kinek van örök élete. Egy szóval sem írja, hogy annak van örök élete, aki szelíden beszélget bármilyen vallás vezetőivel. Viszont azt sem írja, hogy annak van örök élete, aki tűzzel-vassal-máglyával írtja az eretnekeket. Ebből adódik a kérdés, hogy akkor hol is van a kereszténység és más vallások párbeszédjének a határa.

Forrás: Dimitris Vetsikas képe a Pixabay -ről.

Miért hihetünk Jézusban?

Mi keresztények hiszünk abban, hogy Jézusban a második isteni személy jött el, aki halálával és feltámadásával megváltott minket. Lényegében erről szól János első levelének részlete is, amiből ezt emelem most ki: „Aki tehát magáénak mondhatja a Fiút, annak van élete. Akiben nincs az Isten Fia, annak nincsen élete. Ezt azért írtam nektek, akik hisztek az Isten Fiában, hogy tudjátok: örök életetek van.”

Más istenünk tehát nem lehet – már, ha örök életre vágyakozunk. És éppen itt van a címben föltett kérdésre a válasz.

Nem vehetünk át más hitből semmit

Az eddigiekből következik, hogy a vallásközi párbeszéd határa ott húzódik, ahol a mi hitünk körvonalai vannak. Mások hitéből nem vehetünk át elemeket. Nem tanulhatunk idegen imamódokat vagy vallási szokásokat másoktól. Az egyházi struktúrát sem vehetjük át. Istenképünket sem rajzolhatjuk át. Azaz nem vegyíthetjük el mással azt a hitet, amit az egyház kétezer év alatt kifejlesztett.

De biztos, hogy nekünk van igazunk?

 

Nos, éppen ezért kapcsolódik a mai szentleckéhez, a mai evangélium. Abból is azt a Jézust ismerjük meg, aki jelekkel, azaz csodákkal igazolja magát. Érdemes ezeknek a gondolatoknak ismeretében olvasni a szentmise mai szövegeit.

Íme!

SZENTLECKE Szent János apostol első leveléből

Isten tanúságot tett Fiáról: Jézus megkeresztelkedésekor a víz és a Szentlétek által, a keresztfán a víz és a vér által.

Szeretteim!

Ki győzi le a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?

Ő az, aki víz és vér által jött: Jézus Krisztus. Nem csupán víz által, hanem víz és vér által. És a Lélek tesz tanúságot róla, mert a Lélek igazság. Tehát hárman tanúskodnak: a Lélek, a víz és a vér, és ez a három egy.

Az emberek tanúságát is elfogadjuk, de az Isten tanúsága többet jelent. Az Isten tanúsága az, hogy tanúságot tett a Fia mellett. Aki hisz az Isten Fiában, Isten tanúbizonyságát fogadja el. Aki viszont nem hisz Istennek, hazugságot tulajdonít neki, mert nem hisz Isten tanúságában, amelyet Fiáról tett.

Ez a tanúságtétel pedig abban áll, hogy az Isten örök életet adott nekünk, és ez az élet az ő Fiában van. Aki tehát magáénak mondhatja a Fiút, annak van élete. Akiben nincs az Isten Fia, annak nincsen élete.

Ezt azért írtam nektek, akik hisztek az Isten Fiában, hogy tudjátok: örök életetek van.

Ez az Isten igéje.

1Jn 5,5-13

† EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből

Jézus meggyógyít egy leprást.

Abban az időben, amikor Jézus az egyik városban tartózkodott, talált ott egy leprával borított férfit. Mihelyt a leprás meglátta Jézust, arcra borult előtte, és kérlelte: „Uram, ha akarod, meggyógyíthatsz engem.”

Jézus kinyújtotta kezét, megérintette, és így szólt hozzá: „Akarom, tisztulj meg!” Erre azonnal elhagyta őt a lepra. Jézus meghagyta neki, hogy senkinek se szóljon. „Menj inkább – mondta –, mutasd meg magadat a papnak, és gyógyulásodnak bizonyságául ajánld fel tisztulásodért az áldozatot, amint Mózes rendelte!”

A gyógyítás híre mégis egyre jobban elterjedt. A nép nagy tömegben tódult Jézushoz, hogy hallgassa, és betegségeiből gyógyulást nyerjen. Ő azonban inkább egy magányos helyre vonult vissza, hogy imádkozzék.

Ezek az evangélium igéi.

Lk 5,12-16