A címben feltett kérdésre egyszerűen nem lehet pontos választ adni. Először is meg kellene mondani, hogy mit értünk azon, hogy katolikus Facebook-kommunikáció. Másodszor meg kellene mondanunk azt, hogy mikor belterjes egy online közösség, illetve egy adott közösség kommunikációja az online térben.

belterjesség  Facebook

Forrás: Gerd Altmann képe a Pixabay -ről.

Mit értünk azon ebben a cikkben, hogy katolikus Facebook-kommunikáció?

Ebben a cikkben katolikus Facebook-médián a katolikus egyházi szervezetek Facebook-oldalait, és a katolikus laikusok szervezeteinek Facebook-oldalit, valamint a katolikus követőkből álló Facebook-csoportokat értjük; katolikus Facebook-kommunikáción pedig az imént leírt oldalak publikációit, és az imént leírt csoportokban folyó tevékenységeket értjük.

Mit értünk azon, hogy belterjes?

Belterjességen azt értjük, ha az ezen eszközökkel elért emberek maguk is gyakorló katolikusok. Vagyis akkor nevezünk ebben a cikkben egy katolikus kommunikációs jelenséget belterjesnek, ha azok, akinek a hírfolyamában megjelennek a katolikus oldalak posztjai, és azok, akik a posztok hozzászólói és lájkolói, mindannyian gyakorló katolikusok.

Nos, ezt jelenleg a katolikus szervezetek által kezelt Facebook-oldalak kezelői nem tudhatják meg.

Miért? Nincs erre valamilyen módszer? – hisz annyi statisztikai eszköz van. Épp ezt nem lehet kimutatni? Nem. Két okból.

Az első ok: a személyes megosztások követhetetlenek

Van ennek a dolognak egy érthető akadálya. Hogyan terjedhet egy poszt azok körében, akik nem gyakorló katolikusok? Hogyan juthat el egy-egy poszt a nem gyakorló katolikusokhoz? Ha sokan megosztják. Erről kap a poszt tulajdonosa egy adatot, vagyis azt, hogy a posztot hányan osztották meg; viszont arról nem kaphat adatot, hogy akik megosztották, azoknak milyen az érdeklődési köre, illetve amikor megadták a profiljukon az adataikat, megmondták-e, hogy katolikusok vagy sem. Lehet egyébként, hogy ha a Facebook vezetői ezt meg akarják tudni, akkor megtudhatják. Pedig…

Pedig azt tapasztaltam, hogy a katolikus csoportok tagjai szívesen osztanak meg hitbéli tartalmakat. Ennek a tapasztalatomnak a megerősítésére katolikus csoportokban és levelezőlistán megosztottam egy 3 egyszerű kérdésből álló kérdőívet. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy szoktak-e megosztani katolikus tartalmakat. A megkérdezettek 89%-ának válasza igen volt. Az is kiderült, hogy nem mindent osztanak meg, hanem csak valamilyen szempontból minőségi posztokat. A leggyakrabban idővonalukon osztják meg a szerintük értékes tartalmakat, de a második leggyakrabban katolikus csoportokban. Vagyis az emberek ott osztanak meg tartalmakat, ahol tudják, hogy kik vannak, illetve ahol úgy tudják, hogy eleve katolikusok vannak. Így azt gondolhatnánk, hogy félig-meddig belterjes a Facebookon a katolikus kommunikáció.

A második ok: a Facebook-oldalak tulajdonosai nem láthatnak minden statisztikát

A másik ok, amiért  egy Facebook-oldal tulajdonosa nem láthatja, hogy egy-egy posztjával elért-e nem gyakorló katolikusokat is, az az, hogy a vallás szenzitív adat, és így a Facebook-oldalak tulajdonosai nem kapják ezt meg még statisztikai szinten sem. Ugyanakkor azt gondolom, hogyha valaki tudományos kutatást, egyházszociológiai kutatást szeretne végezni ebben a témában, akkor a Facebook ki tudná mutatni neki, hogy egy-egy poszt olvasói hány százalékban tagjai katolikus Facebook-csoportnak. De mire lenne ez jó?

A missziós parancs

Jézus mondta, hogy tegyünk tanítványává mindenkit. Közülük lenne, akit a Facebookon érhetnénk el. Könnyebb lenne ez a munka, ha tudnánk, hogy ez a célunk mennyiben teljesül. Most nem nagyon tudjuk, de ha lenne rá szándék, akkor a statisztikák nélkül is közelebb juthatnánk ennek az adatnak a megszerzéséhez. Hogyan?

Ha valakinek sok ideje van

Ha lenne olyan katolikus tartalom, ami terjed, mint egy vírus, akkor annak a kommentjeit ki lehetne elemezni és abból lehetne látni, hogy hányan vannak, akik kívülállóként pozitívan vagy negatívan nyilvánulnak meg. És persze lehetne – a tudományos reklámozás megalapítójától tanulva – valami olyan felhívást tenni a posztokba, amelyekre a jóindulatú emberek reagálnának, még pedig közülük is azok, akik szeretnének egy lépést tenni az egyház felé.

Akkor nincs válasz?

Sajnos igazi válasz nincs. Azt gondolom, hogy a katolikus Facebook-kommunikáció kevésbé belterjes, mint a katolikus írott sajtó, de lehet, hogy jóval belterjesebb, mint a katolikus tévéműsorok sugárzása. Egy viszont biztos. Isten tudja a választ.