Mindenki érti, hogy mi az a médiaböjt? Az a tapasztalatom, hogy ebbe a mindenkiben azok is ott vannak, aki félreértik vagy részben értik. Mire gondolok? Arra, hogy a médiaböjt nem csak abból áll, hogy kevesebbet internetezünk, tévézünk és rádiózunk, hanem abból, hogy átalakítjuk média használati szokásainkat – legalább arra a 40 napra, ami hamvazószerda és húsvét között van. A kérdés már csak az, hogy hogyan alakítsuk át? Ehhez adok most néhány ötletet.

böjt média

Forrás: Aline Dassel képe a Pixabay -en.

Nem csak kevesebbet, hanem nemesebbet

Olvassunk olyan blogokat, amelyek mélyebb gondolatokat közölnek. Ha szívesen szoktunk olvasni sztárokat, olvassunk helyettük szeretett szentjeinktől. Ki ne olvasná örömmel Assisi Szent Ferenc Naphimnuszát? Vagy Pál apostol Szeretethimnuszát? Vagy Szent II. János Pápától az Átlépni a remény küszöbét című riportkönyvet? Ha pedig szerelmes történetek szeretünk olvasni, akkor olvassuk az Énekek Énekét.

És meg kell jegyeznem, hogy a világirodalom remekműveit is jobb nagyböjti olvasmánynak tartom, mint a bulvársajtót. Az embert lehet belőle megismerni.

Olvassunk másoknak szeretetből!

Ha elhanyagoltad az unokádat, itt az idő, hogy olvass föl neki szép magyar népmeséket. Ha van a baráti körödben látássérült, itt az idő, hogy megkérdezd tőle, hogy örömmel venné-e, ha felolvasod neki. Ha ismersz valakit, akinek jól jön egy szöveg kivonata, mert rettentő sokat kell olvasnia, olvasd el amit neki kell, és adj útmutatást arról, hogy a rengeteg szövegben, amit neki kell olvasni, milyen sorrendben és milyen prioritásokkal érdemes haladnia.

Osszuk meg a kincseket!

Erről nem általánosságban, hanem egy konkrét példán keresztül szeretnék beszélni. Rátaláltam egy könyvre, amiben minden napra van 2-3 okos mondat. Szerettem volna, ha az elfoglalt vállalkozó barátnőm is olvasta volna ezeket a mondatokat. Megkérdeztem, hogy érdekli-e ez a könyv. Mivel igennel válaszolt, így én nap mint nap e-mailben megküldöm neki ezt a 2-3 mondatot. Kis munka, de a barátnőmnek jó érzés, hogy törődnek vele.

Kerüljük a fölösleges tartalmakat!

Itt a nagyböjt, rakjunk rendet a dolgainkban! Nézzük meg, hogy melyek azok a hírlevelek, amelyeket soha meg nem nyitunk, mégsem iratkoztunk le róluk. Ez a munka gyakorlat az elengedéshez. Mint ilyen megfelel egy nagyböjti lelkigyakorlat részének.

Adományozzunk online!

Vannak médiumok, amelyek értékes tartalmakat közölnek és nonprofit alapon működnek. Nekik adhatunk adományt. Tudom, sokan gondolják, hogy inkább a szegényeknek kell adni pénzt, de ha minden nonprofit tartalomszolgáltató ellehetetlenül, akkor ki fogja az embereket meggyőzni arról, hogy érdemes a szegényeknek segíteni.

Vizet prédikálok?

Sokan mondhatják, hogy jó ez a média böjt, de én most éppen egy blogot írok. Számukra van egy érvem. A böjt lényege nem az, hogy ne csinálj semmit. A jó tevékenységeket nem kell megszűntetni. A rossz hajlamokat pedig a jó felé kell kormányozni. Kalandra fel!